woensdag 18 juli 2007

Ezels

Tussen de middag snuister ik graag in de Internet kranten en de site van Het Laatste Nieuws, dé sensatiekrant bij uitstek, zorgt meestal voor enig vermaak. Zo lees ik vandaag: "Ezels moeten luiers aan in Keniaans dorp". De burgemeester van Limuru baalt zo van de bergen stront in zijn dorpje, dat de eigenaars van een ezel voortaan hun viervoeter moeten pamperen. En die mensen zijn daar helemaal niet mee opgezet, dat kan je wel nagaan. Probeer maar eens een ezel een pamper aan te doen.
Dadelijk stel ik me dan een massa vragen. Waar koop je zo'n pampers? (en dan nog in Limuru, of all places ! Hoe vaak moet je die vervangen? Creëert dat geen afvalberg? Maar de hamvraag is natuurlijk: is dit nu een absurd plan of niet?

Tja, ooit zaten we op speleoexpeditie in Cantabrië (sorry - ik had beloofd het niet over speleologie te hebben, zo zie je maar hoe lang mijn goede voornemens duren) in het dorpje Arredondo - El Capital del Mundo. In die bergstreken worden nog elke dag ezels gebruikt om allerlei spulletjes te vervoeren. En geloof me: de stront loopt daar letterlijk van de smalle, steile bergpaadjes af! Zo een ezel is echt wel een wandelende cloaca. Kunstenaar (nou ja) Wim Delvoye heeft daar vast en zeker zijn inspiratie in gevonden toen hij zijn "strontmachine" ontwierp (http://www.cloaca.be/machines.htm). En in combinatie met een sappig regenbuitje, glibber je dan als wandelaar van de zes naar de negen. Na zo'n schaatservaring in de ezelstront, begrijp je de drijfveren van die Keniaanse bourgemestre des te beter!

Enfin, dit alles om maar even het gemiddelde niveau van Het Laatste Nieuws te illustreren. We lezen verder... "Schaap in brand gestoken", "Britse heeft last van sekstelefoontjes", "George Bush eet graag een cheeseburger-pizza"... met zulke trivialiteiten houden ze zich dus bezig.
Maar nog ergerlijker dan de artikels zelf, zijn de commentaren die de lezers naar hartelust kunnen spuien en die steevast onderaan elk artikel verschijnen. Telkens weer moet je door die ellenlange lijst van gratuite toogpraat doorscrollen om het volgende artikel te kunnen aanklikken. Het lezen van al dat commentaar doe ik niet meer. Het bezorgt je alleen maar maagpijn, en de ongezonde gedachte dat driekwart van de lezers uit verzuurde Vlaams Blokkers bestaat. Om over het taalgebruik en de erbarmelijke spelling maar te zwijgen. Het is bijzonder triest gesteld met de taalvaardigheid van onze Vlaamse medeburgers - daarover zal ik het in een later berichtje nog wel eens hebben.
In die commentaren gaat het er vaak beenhard en bitsig aan toe. Echte flame wars worden daar gehouden. Het blijft me een raadsel waarom mensen zo agressief worden van zodra ze zich achter de anonimiteit van een computer of beter een nickname kunnen verschuilen. En waarom iemand überhaupt zijn tijd verdoet om met volslagen onbekenden ruzie te zitten maken, in het aanschijn van gans Vlaanderen.

Okee, genoeg geleuterd. Doorklikken maar naar vrtnieuws.net. Verdraaid, de eerste kop die ik er lees: "Blauwtong vastgesteld bij schapenkweker in Oelegem". Wat is dat toch met die schapen vandaag? En weer zit ik met vragen. Wie heeft er nu blauwtong, die vent of zijn schapen? Wat is blauwtong? Hoe krijg je dat? (door met je schapen te zitten muilen misschien?).
Enfin, back to work.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten