Uit de krant van gisteren:
“Een op de zeven websites waar vluchten kunnen worden geboekt, geeft verkeerde of misleidende informatie. Dat heeft de Eurocommisaris voor consumentenbescherming vandaag gezegd. Commissaris Meglena Kuneva waarschuwde dat consumenten in het 27 landen tellende EU-blok nog steeds kans lopen te worden afgezet. De bedrijven achter de websites hebben nog tot mei 2009 om hun zaken op orde te krijgen en zich aan de regels van de Europese Unie te onderwerpen.”
En diezelfde avond kon ik dat nog eens aan de lijve ondervinden! Ryanair heeft nl. een actie lopen: ze verpatsen 1 miljoen zitjes aan 5 Euro. Inclusief taksen en kosten (dat zijn ze nu wettelijk verplicht), ongeacht de bestemming, wel bestellen voor 9/12/2008. OK dit leek de gedroomde kans om voor een prikje vriend Stoche eens te gaan opzoeken in Carcasonne.
Op de website van Ryanair vonden we dadelijk een vlucht Charleroi-Carcasonne aan 5 Euro op de gewenste vertrekdag; een woensdag in februari. Maar de terugvlucht op zondag kostte wel het 15-voudige! Dan maar een terugvlucht op een andere dag. Oei, dat bleek niet simpel, wat we ook kozen het kostte een smak geld of het vliegtuig was zogezegd al volzet. Het zoeken naar een combinatie van heenvlucht en terugvlucht aan elk 5 Euro hield me gauw een half uur bezig, en we eindigden met een periode die wat langer was dan origineel gepland: heen op een donderdag, terug de week daarna op woensdag. Even Stoche gebeld of dat voor hem goed was, en dan de boeking afgewerkt. We begonnen dus met 2 personen, heen en weer aan 5 Euro zogezegd “all-in”. Dat is 5x4=20 Euro. Op het eerstvolgende scherm zaten we al aan een veelvoud daarvan, want men probeerde ons standaard een annulatieverzekering aan te smeren. Gauw afgevinkt, hadden we niet nodig.
Dan keuze: hoeveel bagage. 1 stuk handbagage (gratis) per persoon was wel wat weinig, want we wilden daar wel wat speleo gaan doen en onze eigen helm en texair zou toch wel fijn zijn. Dus toch maar 1 stuk bijkomende bagage aangevinkt (max 15 kg dus dat wordt puzzelen!): lap 20 Euro erbij!
Dan keuze: online inchecken via Internet (gratis) of in de luchthaven inchecken à 5 Euro (ook weer 5x4=20 Euro).
Na wat geknoei en diverse foutvensters te hebben weggeklikt hadden we door dat je, wanneer je extra bagage hebt, niet online kon inchecken. Even slim zijn: Ik zou wel met de bagage aan de balie inchecken, Annette kon dan online. Maar nee, niet mogelijk want we waren samen! Dus eindigden we toch met 5x4=20 Euro aan incheckkosten.
Finaal de betaling. Met Visa betalen: 20 Euro kosten, en in feite heb je zo goed als geen andere mogelijkheid om te betalen, pure afzetterij, wetende dat Ryanair bij een Visa-transactie sowieso een percentage winst op het bedrag opstrijkt van Visa. Kortom: de teller stond nu op 80 Euro, terwijl we begonnen waren aan 20 Euro. Akkoord, geen geld voor een heen-en-weer vlucht voor 2 personen naar het Zuiden van Frankrijk, maar het gaat hem over het principe. Afzetterij blijft hoog in het vaandel van Ryanair staan. Over de schandalige parkingtarieven daar in “Brussels South” (de pompeuze naam alleen al!) zwijgen we dan nog.
De consument wordt, alle Europese verordeningen ten spijt, nog steeds bedrogen waar hij bij staat. Een paar andere voorbeelden? Vorige week zat ik met 3D-fotograaf Michel Renda in Brugge. ’s Middags een restaurant opgezocht, buiten hingen diverse menu’s uit aan heel schappelijke prijzen (startend aan – jawel 12 Euro!). Eens we aan tafel zaten, waren die menu’s niet meer te bespeuren: alles kostte minstens 40 Euro. Na erom gevraagd te hebben werd ons met verveeld gezicht een andere menukaart gebracht, en zelfs daarin stond er niets beneden de 20 Euro. Enfin, het eten was er lekker, maar weer eens een flagrant voorbeeld van bedrieglijke reclame. De klant lokken en daarna schaamteloos stropen.
Een iets ludieker voorbeeld? Deze week zat er een briefje in de bus van een kerstbomenverkoper. Kerstbomen aan 7 Euro. Aangezien wij de waanzinnige prijzen waaraan kerstbomen doorgaans worden verkocht al jaren niet meer wensen op te hoesten, ging Annette daar toch eens kijken. Je raadt het al: honderd kerstbomen aan 15 tot 20 Euro. Ergens in een hoekje stonden er 5 miezerige, sprieterige boompjes te verkommeren, voor slechts 7 Euro!
Ach, als we maar kunnen zeuren zeker?
donderdag 4 december 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Welcome in reality!
BeantwoordenVerwijderenEnkele jaren geleden wilde ik ook van zo'n "Ryanair special offer"... Ja, het vlug zelf kostte wel 1 of 2 €, maar met taxes, bagages, en de geplande dagen (+taxi of bussen om van een verloren airport...) bekwam het rap >100€.
Ik deed iets anders voor de WE. En tot nu toe vlugde ik nooit met Mr Leary's expensive company.